Świeżak w sieci, czyli które Data Packi warto mieć – Anarch

Czas mija, Netrunner zatacza coraz szersze kręgi, a co za tym idzie: scena grających się powiększa. Niestety już teraz liczba dodatków zaczyna być całkiem spora, a to prowadzi do tego, iż nie każdy może sobie pozwolić na zakup całego zestawu od ręki.

Zaczynają pojawiać się coraz częstsze pytania: jakie DP kupić? Odpowiedź nie jest łatwa. Trzeba sobie odpowiedzieć na kilka pytań: kim chcemy grać? Czy chcemy grać na turniejach? Czy skupiamy się na jednej frakcji?

Wiadomo, iż każdy prędzej czy później i tak będzie starał się zakupić wszystkie dodatki, aby mieć dostęp do pełnego spektrum kart. Daje to nie tylko większe możliwości taktyczne, ale również bardziej urozmaica zabawę, oraz nie ogranicza nas do ciągłego grania jedną frakcją.

W tym cyklu artykułów, będę starał się przybliżyć: które Data Packi trzeba mieć, które są przydatne, a które całkowicie zbędne dla danej frakcji. Analiza będzie bardziej przedstawiana z perspektywy grania turniejowego, oraz ograniczająca się do niezbędnego minimum. Skupimy się jedynie na małych dodatkach, gdyż Core Set oraz jedyny duży dodatek: Creation & Control powinien mieć każdy.

Anarch

 

Dzisiaj zajmiemy się anarchami. Frakcja ta, jest obecnie najmniej popularna na turniejach i nie ma co się dziwić. Granie nią jest o tyle trudne, że większość jej kart skupia na przeszkadzaniu corpowi, aniżeli normalnego dążenia do zdobywania projektów. Brakuje jej też solidnej ekonomii, którą trzeba pożyczać od pozostałych runnerów oraz sensownych wyszukiwarek do programów. Jej najlepszym elementem są lodołamacze, które otrzymali jeszcze w Zestawie Podstawowym i do dzisiaj ciężko jest je czymkolwiek przebić. Niemniej granie nimi potrafi dać sporo funu, pomimo tego iż mogą się wydawać dużo mniej skuteczni, aniżeli pozostali runnerzy.

What Lies Ahed – must have!

Gdyby nie pancerz, bez którego prawie nie wyobrażam sobie talii turniejowej, to ten DP dla Anarchów wcale nie byłby taki konieczny. Imp potrafi być przydatny, jednak Noise na virusy staje się coraz mniej popularny (i skuteczny) od czasu wyjścia Howarda i Cyberdexa. Morning Stara prawie się nie spotyka na stołach. Zu to dobry dekoder, ale Anarchowie w podstawce mają dużo lepszy (Yog). Nowa tożsamość jest miłym urozmaiceniem, ale nie koniecznością.

Trace Amount – warto mieć

Owszem, jest tutaj kilka dobrych kart: E3 czy Dyson Mem Chip, jednak żadna z nich nie jest koniecznością do zrobienia dobrego decku turniejowego. Odnośnie zabawek anarchów to mocno średni DP. Vamp to karta pod credit denial, jednak dużo lepiej już zabrać syfony do talii, a Liberated Account potrafi mocno spowolnić przez koszt instalacji i mamy lepsze sposoby na zarabianie kredytów.

Cyber Exodus – warto mieć

Znajdziemy tutaj Nerve Agenta, który pojawia się od czasu do czasu na stole i zwykle potrafi zrobić niezłe zamieszanie. Personal Workshop był dobrą kartą dla Noisa, kiedy chciał masowo zasypywać korporację virusami, jednak obecnie są na to lepsze sposoby. Joshua B. jest tylko w teorii brzmi fajnie, ale ogólnie jest mało przydatną kartą.

A Study in Static – można odpuścić

Jedyne co się może Anarchowi stąd przydać to Deus Ex, jednak można się bez niego obejść. Underworld Contact może się sprawdzić na Reinie, gdyż na starcie ma 1 Linka. Z zabawek frakcyjnych: Force of Nature i Disrupter to straszne karty, na które szkoda miejsca w talii. Scrubber, choć nie jest złą kartą, nie ma swojego miejsca na turniejach, gdyż jakbyśmy tak koniecznie chcieli taniej trashować karty, to po prostu zrobilibyśmy talię na Whizzardzie.

Humanit’s Shadow – must have!

Dwa słowa: Kati Jones! Do dnia dzisiejszego, jedno z głównych źródeł zarobku dla runnerów. Miłym dodatkiem jest HQ Interface, choć u Anarchów dużo lepiej sprawdza się Nerve Agent. Dostają oni tutaj Xanadu, który nieźle uprzykrzy życie korporacjom oraz Surge, który potrafi się przydać, jak mamy sporo w talii pasożytów i Grimoira. Znajdziemy tutaj jeszcze Quality Time. Przydatna zabawka jak nie chcemy marnować więcej wpływu na Diesela, a potrzebny nam jest większy dociąg.

Future Proof – można odpuścić

DP gdzie Anarchowi prawie nie znajdą nic ciekawego. Pod Darwina trzeba robić cały deck i przy obecnych Cyberdexach stracił na przydatności. Retrieval Run też szału nie robi, dużo lepiej sprawdzają się Clone Chipy. Data Leak Reversal? To już lepiej instalować virusy na Noisie, aby zrzucać karty. Jest tutaj niby R&D Interface, ale nie dość że istnieje Medium, to jeszcze nie widzi się zbyt często tej karty u Anarchów.

Opening Moves – można odpuścić

Pierwszy data pack z szachami. Wiadomo, że turniejowo raczej nimi nie powalczymy, ale samodzielny Rook potrafi być przydatny. Frame Job przemilczę, gdyż ta karta jest po prostu zła. Gorman Drip to fajny virus i może stanowić jakieś wsparcie dla ekonomii. Pawn raczej miejsca na turnieju na znajdzie. Niemniej jak mam się ograniczać do minimum, to są lepsze DP.

Second Thoughts – można odpuścić

Dla anarchów jedynie BishopHard at Work i Scheherazade. Od pierwszego lepiej się sprawdza stary, dobry Data Sucker, a drugi to jedna z gorszych kart w Netrunnerze. Scheherazade potrafi trochę pomóc finansowo przy szachach i zabawy z virusami. Karty pozostałych frakcji raczej na nic się nie przydadzą.

Mala Tempora – must have!

Anarchowie dostają tutaj obecnie najlepszą dla siebie tożsamość! Jest jeszcze Knight, który sporadycznie się może przydać. Deep Red to dobra karta na talie szachowe, a takowych na turniej zwykle nie chcemy składać. Pozostałe karty nie znajdą wykorzystania dla Anarcha.

True Colors – warto mieć

Keyhole to jedna z bardziej upierdliwych kart w grze i jeżeli podejdzie odpowiednio wcześnie, to zwykle potrafi przynieść nam parę punktów. Activist Support nie ma zastosowania. Całkiem dobry jest jeszcze Garrote i Sharpshooter, ale raczej nie znajdziemy na nie miejsca w talii Anarcha.

Fear and Loathing – (za wcześnie na opinie, zostanie dopisana po kilku turniejach itp.)

Hemorrhage może robić małe zamieszanie, a że jeszcze fajnie się uzupełnia z Data Suckerem, to tylko przemawia na jego korzyść. Tallie Perrault może być przydatna, gdyż pewnie bardzo często będziemy widzieć zagrywanie Subliminal Messaging. Quest Completed póki co jest mało grywalny i lepiej się sprawdzi w innych frakcjach. Znajdziemy tutaj jeszcze Blackmail, a przy ostatnio wszechobecnych BP nie będzie złą inwestycją.

 

Oczywiście lista będzie aktualizowana, kiedy będą wychodziły kolejne Data Packi. Mam nadzieję, że troszkę ułatwi to pierwsze zakupy dla nowych graczy. W następnej części znajdziemy rozpiskę dla Criminali. Do przeczytania.